Gurkor med Saveggys lösning som bygger på ingredienserna raps- och havreolja.
Lästid 2 min | Publicerad 2025-10-02

En plastfri framtid är möjligt med Saveggy

Saveggys innovation kan minska plasten i frukt- och gröntdisken. Martin Alexandersson, vd på Saveggy, vill att fler ska se möjligheten med deras ätbara skydd, för miljöns skull och för framtida generationer.

När Martin Alexandersson kliver in på jobbet hos Saveggy är det med känslan av att förändra något till det bättre. Han är vd för företaget som tagit fram ett EU-godkänt naturligt och ätbart skydd utan tillsatser för frukt och grönsaker.  Lösningen bygger på ingredienserna raps- och havreolja och skyddet är lika effektivt som plast.

– Vi vill rädda grönsakerna och minska svinnet, men också göra det enkelt för konsumenten att välja bort plast, säger Martin.

Idén om hållbarhet och innovation

Arash Fayyazi och Vahid Sohrabpour grundade Saveggy för knappt fem år sedan. De såg hur plasten dominerade förpackningarna i branschen och började utveckla en ny metod som var både naturligt och ätbart. Förra året kom Martin in i företaget med tidigare bakgrund från LRF, där han arbetade med satsningar på ny teknik för lantbruket. Saveggys innovation är ett steg för att minska plastanvändningen i linje med EU:s nya förordning om förpackningar och förpackningsavfall, PPWR.

– Regelverken talar tydligt. Inom kort ska plasten bort i livsmedelskedjan. Det är en utmaning för hela branschen, men också en chans att tänka nytt, förklarar Martin.

Saveggy har ett nära samarbete med Odlarna.se och ICA för att på bästa sätt lansera sin innovation, och gurka är först ut. ICA-butiker i södra och västra Sverige erbjuds möjligheten att köpa in gurkan som kommer finnas i en begränsad volym.

– Det är avgörande för oss att nå ut brett och otroligt värdefullt att göra det tillsammans med ICA som vet vad konsumenterna vill ha, säger Martin.

Jag tror att många kunder kommer känna 'det var på tiden'. De vet att plasten är ett problem och vill ha bättre alternativ

Martin Alexandersson VD på Saveggy

Konsumenten är redo

Plast bidrar till att frukt och grönt håller längre, men plasten innebär samtidigt stora miljöproblem. Martin lyfter också hälsoaspekten som många konsumenter tampas med, många oroar sig för att plast hamnar i naturen och till slut även i kroppen. Martin tror att konsumenterna är redo.

 Jag tror att många kunder kommer känna 'det var på tiden'. De vet att plasten är ett problem och vill ha bättre alternativ, säger han.

Framtidsvisionen

I visionen för de kommande fem åren ser Martin att Saveggy är en del av förpackningsstandarden för frukt- och grönt i Europa. Då har fler produkter än gurkor skyddats av lösningen och mängden plast har minskat på riktigt.

 Det finns en enorm potential. Tänk om vi kan plocka bort en halv miljon ton plast ur branschen, säger han.

Vad är din största drivkraft?

– När jag kommer hem efter en dag på jobbet och mina barn frågar 'hur har det gått med gurkorna idag pappa?'. Då blir det tydligt varför vi håller på med det här. Det är för framtiden, så att fler ska kunna ha en lika bra värld som vi har haft. Det är mitt mål, avslutar Martin.

Martin Alexandersson, VD på Saveggy

Martin Alexandersson, VD på Saveggy.

Gurkor med Saveggys lösning som bygger på ingredienserna raps- och havreolja.

Gurkor med Saveggys lösning som bygger på ingredienserna raps- och havreolja. 

Hela teamet på Saveggy.

Hela teamet på Saveggy.