ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen ›

    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Aktuellt
  • Hållbarhet

    Hållbarhet ›

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation ›

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär
  • Finansiellt

    Finansiell information ›

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Press

    Pressrum ›

    • Pressmeddelanden
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Pressmeddelanden
2025
5 juni
07:00
  • Rapport
  • Pressmeddelande

ICA Gruppens rapport första tertialet 2025

ICA Gruppens första tertialrapport visar en stärkt position på marknaden, samtidigt som fortsatta investeringar i pris tynger resultatet för ICA Sverige. Den 2 juni fullföljdes affären med danska Salling Group och hela verksamheten i de baltiska länderna, Rimi Baltic, är nu avyttrad.

  • ICA Sverige växte snabbare än marknaden men hade en lägre rörelsemarginal på 2,3 procent (3,5) jämfört med motsvarande tertial förra året till stor del beroende på pågående prisinvesteringar samt kostnader för de dubbla bonuscheckarna till stammisar som ICA införde under våren. De dubbla bonuscheckarna infördes för att möta den inflationsökning som drevs av bland annat prisökningarna på kakao och kaffe under årets första fyra månader. ICA Sveriges rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster uppgick till 859 Mkr (1 195).
  • Apotek Hjärtat ökade marknadsandelarna för fysiska apotek i tertialet medan utvecklingen för e-handeln var svagare. I slutet av perioden växte Apotek Hjärtat totalt åter snabbare än marknaden. Apotek Hjärtats resultat exkl jämförelsestörande poster för tertialet var 242 Mkr (277) och det lägre resultatet förklaras främst av kostnader för ett antal stora och pågående IT-projekt.
  • ICA Banken inklusive ICA Försäkring gjorde ett rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster på 179 Mkr (142). ICA Banken har under perioden tillväxt i affärsvolymen och väsentligt lägre kreditförluster vilket stärker resultatet. ICA Försäkring fortsätter att ta marknadsandelar men resultatet påverkas negativt av ogynnsamt skadeutfall.
  • För koncernen som helhet ökade nettoomsättningen i det första tertialet med 5,5 procent till 45 234 Mkr (42 864). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 Leasing minskade till 1 257 Mkr (1 632) vilket motsvarade en rörelsemarginal på 2,8 procent (3,8).
  • Periodens resultat för koncernen ökade med 203 Mkr till 1 223 (1 020). Ökningen är sin helhet kopplad till resultat från avvecklad verksamhet (Rimi Baltic) som ingår i periodens resultat med 362 Mkr (-9), en ökning med 371 Mkr.
  • Den 2 juni slutfördes avyttringen av Rimi Baltic till danska Salling Group, efter godkännande från berörda myndigheter. Affären innebär lägre skuldsättning för ICA Gruppen och därmed ökad finansiell kapacitet och flexibilitet att satsa fullt ut på den svenska verksamheten.

ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar

”Under första tertialet tog ICA Sverige marknadsandelar och e-handeln visade en fin utveckling. Resultatet blev däremot svagare än föregående år. Förklaringen ligger i de pågående prisinvesteringarna och i kostnaderna för de dubbla bonuscheckarna till stammisar under våren – något vi införde som svar på inflationsökningen under årets första fyra månader, bland annat orsakat av högre priser på kaffe, kakao och mejerivaror. Glädjande nog sjönk priserna på livsmedel igen i april – med 0,2% från mars – enligt SCB:s Konsumentprisindex.”

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se

Frans Benson, IR-direktör
Telefon: +46 (0)8 561 500 57

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2024 cirka 135 miljarder kronor.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 5 juni 2025, kl 07:00.

2025 5 juni 07:00
  • Rapport
  • Pressmeddelande

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Press
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Aktuellt

  • Tech & innovation AI – en nyckel till mindre stress i arbetslivet
  • Hållbarhet Matmissionen är en social matbutik som gör skillnad i hela dagligvarukedjan
  • Näringsliv Dialog och relationer bygger trygghet

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.