- ICA Sverige växte snabbare än marknaden men hade en lägre rörelsemarginal på 2,3 procent (3,5) jämfört med motsvarande tertial förra året till stor del beroende på pågående prisinvesteringar samt kostnader för de dubbla bonuscheckarna till stammisar som ICA införde under våren. De dubbla bonuscheckarna infördes för att möta den inflationsökning som drevs av bland annat prisökningarna på kakao och kaffe under årets första fyra månader. ICA Sveriges rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster uppgick till 859 Mkr (1 195).
- Apotek Hjärtat ökade marknadsandelarna för fysiska apotek i tertialet medan utvecklingen för e-handeln var svagare. I slutet av perioden växte Apotek Hjärtat totalt åter snabbare än marknaden. Apotek Hjärtats resultat exkl jämförelsestörande poster för tertialet var 242 Mkr (277) och det lägre resultatet förklaras främst av kostnader för ett antal stora och pågående IT-projekt.
- ICA Banken inklusive ICA Försäkring gjorde ett rörelseresultat exkl jämförelsestörande poster på 179 Mkr (142). ICA Banken har under perioden tillväxt i affärsvolymen och väsentligt lägre kreditförluster vilket stärker resultatet. ICA Försäkring fortsätter att ta marknadsandelar men resultatet påverkas negativt av ogynnsamt skadeutfall.
- För koncernen som helhet ökade nettoomsättningen i det första tertialet med 5,5 procent till 45 234 Mkr (42 864). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 Leasing minskade till 1 257 Mkr (1 632) vilket motsvarade en rörelsemarginal på 2,8 procent (3,8).
- Periodens resultat för koncernen ökade med 203 Mkr till 1 223 (1 020). Ökningen är sin helhet kopplad till resultat från avvecklad verksamhet (Rimi Baltic) som ingår i periodens resultat med 362 Mkr (-9), en ökning med 371 Mkr.
- Den 2 juni slutfördes avyttringen av Rimi Baltic till danska Salling Group, efter godkännande från berörda myndigheter. Affären innebär lägre skuldsättning för ICA Gruppen och därmed ökad finansiell kapacitet och flexibilitet att satsa fullt ut på den svenska verksamheten.
ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar
”Under första tertialet tog ICA Sverige marknadsandelar och e-handeln visade en fin utveckling. Resultatet blev däremot svagare än föregående år. Förklaringen ligger i de pågående prisinvesteringarna och i kostnaderna för de dubbla bonuscheckarna till stammisar under våren – något vi införde som svar på inflationsökningen under årets första fyra månader, bland annat orsakat av högre priser på kaffe, kakao och mejerivaror. Glädjande nog sjönk priserna på livsmedel igen i april – med 0,2% från mars – enligt SCB:s Konsumentprisindex.”
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
Frans Benson, IR-direktör
Telefon: +46 (0)8 561 500 57
ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2024 cirka 135 miljarder kronor.
Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 5 juni 2025, kl 07:00.