

Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är dagligvaruhandel, där navet är de cirka 1 300 dagligvarubutikerna i Sverige. Runt detta har en rad verksamheter byggts upp som, var för sig och i samverkan, ska stödja kärnverksamheten och kunna vidareutvecklas till nya affärsmöjligheter. Det hjälper oss att skapa ett attraktivt kunderbjudande och en stabil marknadsposition.
I Sverige drivs dagligvaruhandeln tillsammans med fria ICA-handlare, som själva äger sina butiker. ICA Sverige står för bland annat gemensamma inköp, logistik, central marknadskommunikation samt övergripande utveckling av butiksnätet.
Apotek Hjärtat, med nära 400 apotek i Sverige, utgör en viktig del i ICA Gruppens strävan att nå en ledande position inom hälsa. När det gäller inköp, kunderbjudande, organisation och lojalitetsprogram sker samordning med ICA Sverige.
ICA Banken fyller flera viktiga roller inom ICA Gruppen. Utöver att tillhandahålla ett växande utbud av användarvänliga banktjänster – och försäkringar via ICA Försäkring - bidrar ICA Banken till att stärka lojaliteten till ICA-butikerna och samtidigt sänka kostnaden för de finansiella flödena i ICA-systemet. Provisioner, räntenetto och andra intäkter bidrar till intjäningen, samtidigt som användandet av ICA Bankens egna kort innebär att avgifterna till externa kortutgivare begränsas.
ICA Fastigheter är ett av Nordens största fastighetsbolag inom detaljhandel. Den övergripande uppgiften är att säkra ICA Gruppens långsiktiga behov av rätt lokaler på rätt platser. Detta sker genom en kombination av att äga, hyra och utveckla marknadsplatser. Fastighetsportföljen förvaltas aktivt och färdigutvecklade fastigheter säljs löpande.
Sedan ICA Gruppen etablerades 2013 har vi arbetat målmedvetet med att bygga en stark och synergistisk företagsstruktur - som är anpassad för att möta förändrade konsumentbeteenden, snabb digitalisering och stor branschglidning.
Vårt förändringsarbete har inneburit ett stort antal strukturella förändringar för att bättre kunna tillvarata synergier inom koncernen. Successivt har samordningen ökat, fördjupats och breddats till att idag omfatta centrala områden som erbjudande, kundinsikter, lägen och marknadsplatser, investeringar och inköp. Genom att samarbeta och nyttja skalfördelar, fysiska såväl som digitala, skapas fördelar för kunderna, verksamheterna, medarbetarna, samhället i stort – och ICA Gruppen.
Genom samordning mellan verksamheterna möjliggörs starka och relevanta kunderbjudanden.
Tillgången till datadrivna kundinsikter från lojalitetsprogram ger insikter i preferenser och beteenden – och möjliggör även personliga erbjudanden.
Samlokalisering stärker de lokala marknadsplatserna och underlättar vardagen för kunderna.
Samverkan online och utveckling av ekosystem runt maten.
Samordning av investeringar gynnar alla verksamheter och möjliggör samtidigt hög finansiell effektivitet.
Genom gemensamma inköp säkerställs bra priser och rätt kvalitet. Det möjliggör också gemensamma krav på leverantörer vad gäller sociala och miljömässiga faktorer.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.