

ICA Gruppens verksamhet för dagligvaror finns i Sverige, marknaden präglas av högt förändringstempo och hård konkurrens.
I Sverige har ett begränsat antal traditionella aktörer en hög total marknadsandel, men konkurrensen om kunderna är hård. Marknaden präglas av en påtaglig branschglidning, med allt hårdare konkurrens från restauranger, caféer och renodlade online-aktörer.
I Sverige lägger det genomsnittliga hushållet cirka 12 procent av den disponibla inkomsten på mat och livsmedel samtidigt som befolkningen i Sverige under de senaste åren växer.
Försäljningen av livsmedel och andra dagligvaror följer i stort befolkningsutvecklingen. Tillväxttakten kan i generella termer beskrivas som måttlig men stabil. Jämfört med andra segment inom handeln är dagligvaruhandeln mindre konjunkturkänslig. Till de faktorer som driver försäljningsvärdet hör primärt inflation och en allt högre andel förädlade varor, bland annat hela måltidslösningar. Även en ökad andel ekologiskt och närproducerat bidrar positivt.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.
ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.